Wednesday, May 16, 2012

Guru Ibarat Lilin Sakti

ASSALAMUALAIKUM .
Dari balik sekolah tadi sampai sekarang . adik aku 'adam haiy punyalah tak berhenti-henti cerita sambutan hari guru kat sekolah dia . cikgu dia berlakon lah buat persembahan lah . haha first time sambut hari guru , dulu kat tadika tak ada kan adam . kesian . kalau persembahan tu aku percaya mesti cikgu ramai ramai naik pentas nyanyi lagu 'kami guru malaysia siap pegang kertas lagi . tak hafal eh . padahal setiap tahun nyanyi lagu yang sama woo . haha okey cikgu cikgu sekalian , saya tak mengata taw , cuma manja manja kasar sedikit . yeah .
Peribahasa melayu ade menyatakan bagai lilin membakar diri , itulah pengorbanan guru guru kita . okey malas nak explain panjang lebar pasal peribahasa ni .



Pada tahun sembilan puluh lapan , aku mendapat pendidikan awal di tadika al-khadijah dengan membekalkan roti dan botol air yang megah tergantung dileher aku . Seterusnya pada tahun dua ribu aku dengan megahnya sorong beg roda pink memasuki pagar st teresa dua . apa yang paling aku suka kat sekolah rendah aku ni , lagu sekolah dia . pergh . haha . hampir semua membe membe aku gelak bila dengar lagu sekolah aku ni' punyalah unik . haha st teresa dua sekolahku letaknya di tepi sungai . lalallalalalla . indah dan kemas bersih dan permai . lalallalallaa
Petang , balik kelam kabut mandi mandi nak menapak ke sra lembah pantai pulak . sekolah agama . penat yang tidak terkira , berjalan kaki ditemani teman sejati nurliyana ashaari dengan membekalkan satu ringgit .
tidak lama kemudian , masuk alam sekolah menengah di methodist girl school kuala lumpur . dipenuhi dengan macam macam kerenah , kenangan bagai . yang paling kelakar time aku jadi prefect . megah balik sekolah gantung blazer kat beg , merayap rayap kat central market dengan harapan teserempak dengan budak budak vi. haha
Lepas frust dengan result pmr masuk pulak smt dato lela maharaja nun di negeri sembilan . pengalaman duduk hostel memang terbaik dengan di apit apit dengan warden warden yang cool'ceh . kat smt dato lela maharaja memang memang aku bega gila lah . bega tu'degil . dengan dorm dormates yang gila gila sampai ketahap yang serius . sukar dikawal . haha market barang orang di teknik memang perkara biasa bagi aku .
lepas habis je spm terus ke saito college . saito college siapa yang ta tahu sila search sekarang . zaman saito zaman yang agak banyak jugaklah aku ponteng kelas . haha . jangan tanya aku kenapa .
selang beberapa bulan kemudian gaduh pulak dengan boyfriend'okey tipu membawa diri ke utara di uitm seri iskandar . uitm dihatiku . haha . tu je. malas nak type panjang lebar .
diharap semua tak bosan dengan cerita aku ni . kalau bosan comment kat bawah k 'cis

Tujuan pengulasan aku hari ni just nak mengucapkan selamat hari guru untuk semua guru guru diMalaysia khususnya'ceh . kepada semua cikgu cikgu aku dulu , dari tadika ke sekolah rendah. dari sekolah rendah ke sekolah menengah dan sehinggalah aku smapai ke menara gading ni'ceh ayat .
okeylah nak sambung buat bunga straw banyak banyak nak bagi kat cikgu cikgu aku .

sekian . dari anak didikmu shahirah rosli a.k.a dip


No comments:

Post a Comment